Vodič za opšte izbore
Poštovani,
Pred vama je dokument
„Moj glas je bitan- vodič kroz opće izbore“.
Ovaj dokument je nastao
nakon više mjeseci zajedničkog učenja
članova Kluba mladih „Neka ja ću“.
Klub mladih „Neka, ja ću“ je dio našeg Udruženja.
Naše Udruženje se zove
„Život sa Down sindromom Federacije Bosne i Hercegovine“.
Mladi se u ovaj Klub učlanjuju
zato što žele da nauče ono što ne uče u školi.
Ovaj dokument smo napisali da bi i oni mladi
koji nisu u Klubu mladih „Neka, ja ću“
mogli naučiti o općim izborima u Bosni i Hercegovini.
Učenje o općim izborima je važno
jer onda možemo ispravno glasati.
Učenje o općim izborima nam daje
i mnoge druge informacije
koje su nam važne
da učestvujemo u razvoju svoje zajednice.
Ovaj dokument je napisan
jednostavnim riječima.
Zato kažemo da je lak za čitanje i razumijevanje.
Možda će nekome trebati podrška
da bi pročitali i razumijeli ovaj tekst.
Zamolite nekoga iz porodice ili škole
da vam pomogne.
Ovaj dokument je nastao u okviru projekta
„Jačanje kompetencija mladih s Down sindromom
za učešće u javnom životu”.
Podršku nam je pružio Grad Sarajevo.
Iskreno se nadamo se da će ovaj dokument
biti od koristi svima koji žele naučiti
nešto više o općim izborima u BiH
Vodič za lokalne izbore
Poštovani,
Pred vama je dokument
„Moj glas je bitan- vodič kroz lokalne izbore“.
Ovaj dokument je nastao
nakon više mjeseci zajedničkog učenja
članova Kluba mladih „Neka ja ću“.
Klub mladih „Neka, ja ću“ je dio našeg Udruženja.
Naše Udruženje se zove
„Život sa Down sindromom Federacije Bosne i Hercegovine“.
Mladi se u ovaj Klub učlanjuju
zato što žele da nauče ono što ne uče u školi.
Ovaj dokument smo napisali da bi i oni mladi
koji nisu u Klubu mladih „Neka, ja ću“
mogli naučiti o Lokalnim izborima u Bosni i Hercegovini.
Učenje o Lokalnim izborima je važno
jer onda možemo ispravno glasati.
Učenje o Lokalnim izborima nam daje
i mnoge druge informacije
koje su nam važne
da učestvujemo u razvoju svoje zajednice.
Ovaj dokument je napisan
jednostavnim riječima.
Zato kažemo da je lak za čitanje i razumijevanje.
Možda će nekome trebati podrška
da bi pročitali i razumijeli ovaj tekst.
Zamolite nekoga iz porodice ili škole
da vam pomogne.
Ovaj dokument je nastao u okviru projekta
„Jačanje kompetencija mladih s Down sindromom
za učešće u javnom životu”.
Podršku nam je pružilo
Federalno ministarstvo rada I socijalne politike.
Iskreno se nadamo se da će ovaj dokument
biti od koristi svima koji žele naučiti
nešto više o Lokalnim izborima u BiH.
Vodič za primjenu evropskih standarda Easy to read u obrazovanju učenika sa invaliditetom
Udruženje je izradilo vodič ” Vodič za primjenu evropskih standarda Easy to read u obrazovanju učenika sa invaliditetom”.
Evropski standardi Easy to read se sastoje od seta pravila čija primjena omogućava da informacije budu čitljive i razumljive. Standardi su primarno napisani kako bi se olakašalo razumijevanje informacija osobama s intelektualnim teškoćama. Međutim, mogu biti od velike pomoći i u radu sa učenicima koji sporo čitaju ili koji imaju specifične teškoće u učenju ili učenicima koji ne poznaju jezik lokalne zajednice. Prilagođen, jednostavan i lako razumljiv nastavni sadržaj osigurava učešće djece s invaliditetom na ravnopravnoj osnovi, povećava prilike za bolji kognitivni razvoj, ali i bolje socijalne vještine. Ukoliko nastavni sadržaj ili bilo koja druga informacija u školi nije pristupačna, učenici s intelektualnim teškoćama bivaju isključeni iz društva i procesa koji se odvijaju oko njih, što ima značajne dugoročne posljedice na kvalitetu života.
Međunarodne smjernice za odgoj i obrazovanje učenika sa Down sindromom
Međunarodne smjernice za odgoj i obrazovanje učenika sa Down sindromom objavljene su od strane Down Syndrome International (DSI). Prevod smjernica sa engleskog jezika uradilo je udruženje “ Život sa Down sindromom Federacije Bosne i Hercegovine”, koje je i članica IDS-a. Stručni prevod urađen je uz podršku društva za pružanje jezičkih i drugih usluga „Jezičke usluge Diwan“ d.o.o.
Objavljivanjem ovih Smjernica, organizacija Down Syndrome International (DSi) želi poboljšati odgoj i obrazovanje učenika s Down sindromom na međunarodnom nivou i želi doprinijeti realizaciji njihovog prava na inkluzivni i pravični kvalitetni odgoj i obrazovanje, kao i promociji prilika za cjeloživotno učenje, u skladu s članom 24. (Obrazovanje) UN Konvencije o pravima osoba s invaliditetom (UNCRPD, Ujedinjene nacije, 2006) i Ciljem održivog razvoja br. 4 (SDG 4 – Obrazovanje) iz Programa Ujedinjenih nacija o održivom razvoju do 2030. godine (Ujedinjene nacije, 2015).
Program osnaživanja roditelja/staratelja u oblasti mentalnog zdravlja
Priručnik Trening program – Program osnaživanja roditelja/staratelja u oblasti
mentalnog zdravlja pripremljen je u okviru projekta Poboljšanje kvalitete života
porodica djece s Down sindromom koji je realiziralo udruženje Život sa Down
sindromom Federacije Bosne i Hercegovine, uz podršku Institute for Population and
Development. Projekat je realiziran u periodu od maja do septembra 2022. godine.
Matrica za mapiranje pristupačnosti objekata i sadržaja iz oblasti kulture za osobe s invaliditetom.
Osobe s invaliditetom imaju pravo da se na ravnopravnoj
osnovi sa drugima uključuju u sve društvene tokove i da
učestvuju u svim društvenim aktivnostima, uključujući i kulturu.
Pravo na kulturu garantuje se mnogim međunarodnim i domaćim
dokumentima kojima se regulišu ljudska prava. Iako su osobe s
invaliditetom formalno ravnopravne i jednake sa ostalim građanima,
ipak zbog mnogih prepreka u okruženju, najčešće su isključene
i nedovoljno vidljive u društvenim aktivnostima, te stoga možemo
zaključiti da su suštinski neravnopravne.
Smjernice za prilagodbu ustanova kulture za osobe s invalididtetom
Udruženje “Život s Down sindromom Federacije Bosne i Hercegovine” realiziralo je
2017/2018. godine projekat “Kultura pripada i meni” kojim je omogućena potpuna
pristupačnost Pozorišta mladih Sarajevo osobama s invaliditetom. Projekat su
podržali: Švicarska ambasada u Bosni i Hercegovini, Ministarstvo kulture i sporta
Kantona Sarajevo i Federalno ministarstvo kulture i sporta, a partneri na Projektu
bili su Pozorište mladih Sarajevo i Koordinacioni odbor Organizacija osoba s
invaliditetom Kantona Sarajevo.
Turistički vodič kroz Sarajevo „Upoznaj Sarajevo“ izrađen prema europskim standardima Easy to read
Ovo je dokument koji je lak za čitanje. Riječi su jednostavne za čitanje i razumijevanje. Možda će nekoj osobi trebati podrška da bi pročitala i razumjela ovaj dokument. Ukoliko ti trebaš podršku prilikom čitanja ovog dokumenta zamoli nekoga koga poznaješ da ti pomogne.
O čemu govori ovaj dokument?
Ovaj dokument se zove Upoznaj Sarajevo. U ovom dokumentu pišu informacije koje će ti pomoći da odlučiš koja ćeš mjesta posjetiti u Sarajevu. Ovaj dokument je pripremilo Udruženje Život sa Down sindromom Federacije Bosne i Hercegovine.
Društvo koje podupire mlade osobe da se profesional- no ostvare u skladu sa svojim karakteristikama, na jednakoprav- noj osnovi, je društvo sa visokim stepenom svijesti o inkluziji kao temeljnoj vrijednosti. Svjesni da bosanskohercegovačko društvo, nažalost, nije takvo, Udruženje „Život sa Down sindro- mom Federacije Bosne i Hercegovine“ je otvorilo pitanje zapo- šljavanja mladih s Down sindromom. Kako bi osoba s Down sindromom bila zaposlena ili radno angažirana neophodno je osigurati kvalitetnu tranziciju od škole do tržišta rada. Tranzicija je sastavni dio života svakog čovjeka. To je proces promjena koje nastaju pri prelasku iz jedne životne situacije u drugu, od- nosno iz jednog stadija u drugi. Promjene su uvijek izvor stresa, jer traže adaptaciju na nove okolnosti. Tranzicija ovisi o partner- skim odnosima i komunikaciji između svih faktora koji su ključni kako bi proces bio kvalitetan i učinkovit.
Stoga, projektom Tranzicija od srednje škole do tržišta rada kre- iran je program podrške mladima i njihovim porodicama s ciljem jačanja potrebnih kompetencija tražilaca posla i stvaranje prilika za održivo zapošljavanje. Individualni tranzicijski program (ITP) predstavlja važan alat za osobe s Down sindromom, njihove ro- ditelje/staratelje i sve subjekte koji joj pružaju podršku u tran- ziciji od škole do tržišta rada. Tranzicijski program čine četiri dijela:
a) opći podaci o osobi,
b) profil osobe u funkciji rada i zapošljavanja,
c) program podrške u procesu i neophodne akcije, d) praćenje procesa realizacije programa.
Prvi dio ITP-a se odnosi na upisivanje općih podataka o osobi, koji predstavljaju osnovu za sve daljnje aktivnosti, a upisuje ih
Vodič za primjenu individualnog tranzicijskog programa 7
voditelj/koordinator procesa prilikom prvog kontakta sa oso- bom i roditeljima/starateljima.
Drugi dio ITP-a (I odjeljak) se odnosi na utvrđivanje profila oso- be u funkciji rada i zapošljavanja. Podaci za profil se dobivaju od same osobe, njenih roditelja/staratelja, predstavnika škole i drugih relevantnih subjekata koji mogu doprinjeti sticanju cjelo- vitije slike o osobi i kvalitetnoj realizaciji individualnog tranzicij- skog programa.
Treći dio ITP-a (II odjeljak) se odnosi na planiranje aktivnosti i programa podrške u cilju povećanja zapošljivosti osobe i/ili pro- nalaska posla. U ovom odjeljku su navedene ključne aktivnosti, a voditelj/koordinator procesa može dodati i druge aktivnosti, u skladu sa potrebom.
Četvrti dio ITP-a (III odjeljak) se odnosi na praćenje planiranih aktivnosti i programa podrške u cilju povećanja zapošljivosti osobe ili njenog zapošljavanja.
Vodič za primjenu Individualnog tranzicijskog programa kreiran je s namjerom da unaprijedi i poveća šanse za zapošljavanje mladih s Down sindromom. U procesu kreiranja i primjene ITP-a uključeni su: učenik/osoba, roditelji/staratelji, predstavnik škole, predstavnik Udruženja, voditelj ITP-a, predstavnik Kluba za tra- ženje posla, savjetnik iz Službe zapošljavanja, predstavnik Fon- da za profesionalnu rehabilitaciju, poslodavci i drugi relevantni subjekti koji mogu doprinjeti sticanju cjelovitije slike o osobi i kvalitetnoj realizaciji individualnog tranzicijskog programa.
Cilj projekta „I ja idem na posao“ bio je mapirati prepreke za uključivanje mladih s Down sindromom na otvoreno tržište rada te na osnovu dobijenih rezultata definirati smjernice za posredovanje u zapošljavanju i zapošljavanje osoba s Down sindromom.
Projekat je uključio devet mladih osoba s Down sindromom i devet asistenata koji su tokom Projekta realizirali ukupno 849 radnih sati u šest kompanija u Kantonu Sarajevo.
Zahvaljujemo se svima koji su podržali napore Udruženja da se pitanja prava na rad, zapošljavanje i samozapošljavanje aktueliziraju u bosanskohercegovačkom društvu. Posebnu zahvalnost dugujemo članicama i članovima Kluba mladih Udruženja pod nazivom „Neka, ja ću“ i njihovim roditeljima na aktivnom učešću i uspješno realiziranim zadacima.
Zahvaljujemo se radnim asistenticama i asistentima na nesebičnom radu i velikom doprinosu efikasnijoj i kvalitetnijoj realizaciji projekta.
Kompanijama koje su otvorile vrata ovom projektu: CM-Cosmetic Market, Cordoba caffe, Courtyard by Marriott Sarajevo, OBI Sarajevo, Nest 71 i McDonald`s Sarajevo upućujemo riječi zahvalnosti i želimo im uspješno daljnje poslovanje.
Timu za provedbu Projekta je bila čast i zadovoljstvo dati svoj skromni doprinos u povećanju prilika za zapošljavanje mladih u Bosni i Hercegovini. Nadamo se da će ovo naše iskustvo, smjernice i preporuke biti od koristi svima koji se bave obrazovanjem, posredovanjem u zapošljavanju i zapošljavanjem.
Vaš Downsy tim
Down sindrom – Postupnik za preventivno praćenje zdravstvenog stanja osoba s Down sindromom; Dr.Mensuda Hasanhodžić i saradnici 2009
Ova knjiga sadrži sljedeća poglavlja: Down sindrom kroz historiju; Epidemiologija, patogeneza i dijagnoza Down sindroma; Prenatalna detekcija Down sindroma; Zdravstvena zaštita i tretman osoba s Down sindromom; Rana intervencija u djece s Down sindromom; Postupnici sa preporukama o preventivnoj zdravstvenoj zaštiti i praćenju osoba s Down sindromom; Prilozi: Kalendar obaveznih i preporučenih medicinskih kontrola za djecu s Down sindromom uzrasta od 0-24 mjeseci; od 2-24 mjeseca, od 13 godina do odrasle dobi i drigu prilozi.
„Publikacija predstavlja jako važnu literaturu koja na najsavremeniji način i najkvalitetniji način, jednostavno informira i upućuje na optimalan zdravstveni i psihosocijalni pristup osobama s Down sindromom. Namijenjena je stručnjacima medicinske orijentacije, ali i drugih profesiija koje rade na različitim poljima društvene djelatnosti. Također, od velike koristi može biti roditeljima, te kao izvor dopune znanja studentima medicine, stomatologije, više i visoke škole za medicinske sestre, studentima pedijatrije.“
Iz recenzije Akademik Husref Tahirović
“Sretna porodica-sretno dijete” 2010 Urednica: mr.sc. Vesna Varunek
Autori: Aida Abdulović, magistar inkluzivnog obrazovanja
Beba Šarkinović, prof. razredne nastave
Lejla Kafedžić, doktor specijalne pedagogije
Medina Sofić, prof. pedagogije
Sabrija Mehmedović, pedagoginja
Selma Džemidžić, magistar inkluzivnog obrazovanja
Vesna Varunek, magistar inkluzivnog obrazovanja
Priručnik koji doprinosi razvoju kompetencija za rad sa djecom s teškoćama i uspješnu inkluziju u školama. Sadrži prikaz niz radionica koje je provodila grupa trenera sa djecom s Down sindromom, njihovim roditeljima, braćama i sestrama.
Iz recenzije Mr. Radmile Rangelov Jusović
„Priručnik predstavlja odlučno sredstvo za učenje i razumijevanje temeljnih koncepata vezanih za inkluziju i rad sa djecom i porodicama. Iako je riječ o radu sa djecom sa Down sindromom, ovaj priručnik, kao i sama inkluzija, nadilazi pitanje jedne specifične grupe. Prvo, jer takva grupa ne postoji. Kao i sva druga djeca i svako dijete sa Down sindromom je svijet za sebe, jedinstveno i osobeno, sa svojim snagama i izazovima. Ovaj Priručnik je inspiracija i priča o tome da smo previše vremena i snage potrošili „ne slažući se“ ili tražeći izgovore zašto je inkluzija „nemoguća“. Kada se na jednom mjestu nađu posvećeni profesionalci, bilo da su iz akademske zajednice ili praktičari, roditelji, i naravno djeca, spremni da saslušaju jedni druge, da uče jedni od drugih i da vjeruju jedni u druge, sve je moguće…”
Iz recenzije prof.dr.Adile Pašalić Kreso
“Ponuđeni rukopis predstavlja neophodan i dragocijen priručnik – vodič i inspirator za svakog roditelja i odgajatelja djeteta s Down sindromom. On će mu omogućiti lako i brzo snalaženje u organiziranju aktivnosti koje pomažu i ubrzavaju razvoj ove djece a njihov svakodnevni život čine kvalitetnijim. Vjerujem da nema nijednog roditelja niti odgajatelja – nastavnika koji se neće obradovati objavljivanju ovakvog priručnika….“
“SVI PRIPADAMO – PODRŠKA INKLUZIVNOJ ŠKOLSKOJ PRAKSI” 2013
Urednice: Lejla Kafedžić; Sevdija Kujović
Autori: Aida Abdulović; Sandra Bjelan; Arnela Borovac-Bekaj; Erduan Kafedžić; Lejla Kafedžić; Sevdija Kujović; Aldvin Torlaković
Jedinstveni priručnik koji govori o inkluzivnoj nastavi, odgovara na pitanja kako obrazovni sistem može i treba da odgovori različitim potrebama učenika, daje osnovne elemente individualno prilagođenog plana i programa, daje informacije o nastavnim strategijama, komunikaciji, evaluaciji i dr., što će čitaoca uvesti u osnove rada u inkluzivnom odjeljenju, nudi više informacija o specifičnostima učenja, strategije u odgojno-obrazovnom radu djecom s Down sindromom, a potom opće smjernice i preporuke za rad na času. Priručnik također sadrži četiri primjera organizacije nastave i nastavnih sadržaja, te način i postupke njihove realizacije u radu s djecom s razvojnim teškoćama, sadrži vrlo dragocjene informacije i preporuke za zdravu prehranu djece i veliki broj ideja kako se mogu graditi dobri odnosi sa odgojno-obrazovnom institucijom.
“GOVORIM, JER ŽELIM REĆI” 2013
Autor: Adela Pecikoza mr.logopedije
Priručnik oslikava najnovija saznanja i iskustva autorice iz oblasti psihofizičke specifičnosti djeteta s Down sindromom, njegovih potreba tokom ranog razvoja, te opisuje karakteristike i organizaciju procesa rane rehabilitacije u oblasti razvoja govora i jezika.
Rukopis se sastoji od Uvodnog dijela i 5 osnovnih poglavlja: (1) Jezik, govor i komunikacija; (2) Karakteristike govora i jezika djeteta s Down sindromom; (3) Prije izgovora prve riječi (jezički prekursori); (4) Faza jedne riječi; (5) Faza dvije i tri riječi i (6) Jezičke komponente.
U uvodnom dijelu autorica opisuju načine komunikacije djeteta s okolinom od njegovog rođenja pa do odrastanja i poteškoće koje se javljaju u tom procesu u djece s Down sindromom, te daje sugestije kako se zajedničkim radom roditelja i stručnjaka iz različitih oblasti, određene barijere mogu prevazići. U izradi rukopisa autorica je koristila značajan broj novije domaće i strane literature, što doprinosi aktuelnosti priručnika.
„Vodič za razvoj motorike kod djece s Down sindromom“ 2014
Autori i urednici tekstova: Prim. Mr. sci. med.Dr. Mensuda Hasanhodžić i saradnici
Koristi od fizičke aktivnosti su opće poznate i veoma je važno da ih bolje razumijemo i ozbiljnije im pristupimo. U prvom dijelu Vodiča je pojašnjeno šta znači, iz čega se sastoji I kada počinje rana stimulacija psihomotornog djeteta s Down sindromom,. Međutim, stimulacija razvoja djeteta kroz mjere intervencije ne prestaju nakon prohodavanja djeteta. Neophodno je nakon prohodavanja stalno iznalaziti mogućnosti da djeca i mladi s Down sindromom kontinuirano usavršavaju pokrete i time neophodne vještine izvode što pravilnije. Vodič upravo daje smjernice i mogućnosti koje mogu utjecati na bolji motorički razvoj osoba s Down sindromom. Sastoji se od sljedećih poglavlja: Motoričke sposobnosti i vještine-pojam, podjela i značaj; Osnovne karakteristike osoba s Down sindromom; Centralni nervni sistem i razvojne specifičnosti kod djece s Down sindromom; Najčešče greške koje roditelji prave tokom razvoja djeteta u prvoj godini života, Rana interevnencija motoričkog razvoja djece s Down sindromom; Važnost fizičke aktivnosti tokom odrastanja; Zdrave prehrambene navike djece I mladih s Down sindromom.
Podrška inkluzivnom obrazovanju – Asistent u nastavi; 2011
Publikacija je nastala kao rezultat projekta Razvijanje sistema podrške u nastavi u osnovnim školama Kantona Sarajevo i predstavlja preporučeni model ove vrste podrške u nastavi. Model je razvijen na osnovu praćenja rada angažovanih asistenata u nastavi koji su realizirali ukupno 6.090 sati rada u nastavi u redovnim školama, saradnjom sa preko 120 djece s teškoćama, 60 nastavnika i preko 1.200 djece inkluzivnih odjeljenja iz 13 osnovnih i jedne srednje škola u Kantonu Sarajevo.
Osim osnovnih pojmova i zakonskih i drugih propisa koji se vežu za inkluzivno obrazovanje ovaj vodič definira ulogu, kompetencije I odgovornost aisstenta u nastavi.