Udruženje “Život sa Down sindromom Federacije Bosne i Hercegovine” počelo je sa realizacijom programa obuke namijenjen menadžmentu osnovnih i srednjih škola Kantona Sarajevo pod nazivom “Primjena pristupačnosti i razumne prilagodbe u odgojno-obrazovnim ustanovama”.
Obuka se realizuje u okviru projekta “Stvaranje pretpostavki za primjenu razumne prilagodbe za učenike s invaliditetom u inkluzivnom obrazovaju u Kantonu Sarajevo” koji se provodi u saradnji sa Institutom za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja Kantona Sarajevo a podržava ga Ministarstvo za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo.
Obuci će prisustvovati više od 120 direktora i pedagoga iz 60 osnovnih i srednjih škola Kantona Sarajevo. U 2023. godini ista obuka realizirana je za 50 osnovnih i srednjih škola Kantona Sarajevo čime zaokružujemo obuhvat svih zainteresovanih škola po pitanju, prvenstveno, jednakog razumijevanja razumne prilagodbe. Razumna prilagodba je pravo učenika s invaliditetom i kao takva prepoznata u novom Zakonu o osnovnom i srednjem obrazovanju u Kantonu Sarajevo.
Prvi dan dvodnevne obuke, Binasa Goralija, regionalna koordinarica MyRight – Empowers people with disabilities u BiH, govori o djetetu kao nosiocu prava, sa fokusom na pravo na pristupačnosti i razumnu prilagodbu, Proces identificiranja potreba učenika, otklanjanja organičenja u sistemu, te izradi plana prilagodbe i pristupačnosti, koji će adekvatno odgovoriti na potrebe učenika s invaliditetom kroz osobno usmjerneo planiranje, realizira se u atmosferi razumijevanja, poštovanja i saradnje uvažavajući principe osobno usmjerenog planiranja o čemu govori Anka Radić-Izetbegović, izvršna direktorica Udruženja DUGA.
Drugi dan obuke dana posvećen je boljem razumijevanju razumne prilagodbe i postupcima u kreiranju individualnog plana razumne prilagodbe, o čemu govori prof.dr. Lejla Kafedžić. U svim tim procesima unutar škole, menadžment je ključna karika koji, upoznavajući se sa svim fazama, mogu planirati sredstva i drugo neophodno. O ovoj temi govori Lejla Tuzlak, viši saradnik za profesionalni razvoj direktora i pomoćnika direktora u Institutu za razvoj preduniverzitetkog obrazovanja.
Oblici pristupačnosti
Opšta pristupačnost je od koristi za grupe stanovništva, a temelji se na skupu standarda koji se provode postepeno.
Pristupačnost je širok pojam koji označava da sve osobe, uključujući osobe s invaliditetom, mogu koristiti prostor, objekte, usluge, programe i resurse.
Pristupačnost je preduvjet za puno i ravnopravno učešće osoba s invaliditetom u društvu
Nepristupačne informacije i komunikacije te nepristupačne službe mogu u praksi za neke osobe s invaliditetom predstavljati barijere u ostvarivanju poslovne sposobnosti.
Pristupačnost se odnosi na skupine, dok se razumna prilagodba veže uz pojedince.
Razumna prilagodba se odnosi na pojedinca. Pojedinac može legitimno tražiti mjere razumnog prilagođavanja, čak i ako je država ispunila svoje dužnosti obezbjeđenja pristupačnosti.
Država (obrazovne vlasti) su dužne osigurati razumnu prilagodbu onda kada se i zatraži, tj kada se procjeni da je potrebno za određenog učenika. Zato politike moraju obavezati obrazovne vlasti na svim nivoima na razumno prilagođavanje.
Razumna prilagodba je pravo, pa kršenje ovog prava predstavlja diskriminaciju.
Obaveza razumnog prilagođavanja se mora poštovati od najranijeg uzrasta, odnosno od uključivanja djece s invaliditetom u predškolsko obrazovanje. Uskraćivanjem razumne prilagodbe na nižim obrazovnim nivoima, razvoj djetetovih potencijala može biti usporen i time otežan napredak na višim obrazovnim nivoima.
Propust da se obezbijedi razumna prilagodba predstavlja diskriminaciju po osnovu invaliditeta, a dijete može tražiti zaštitu svojih prava na sudu po ovom osnovu.
Svaka promjena u obrazovnom sistemu zahtjeva promjene u zakonodavstvu, finansiranju, administraciji, projektiranju, isporučivanju usluga i nadzoru.
Kada je u pitanju razumna prilagodba, važno je osigurati sve navedeno.
Razumna prilagodba se ne može odgoditi.