Ukupno 77 studenata s invaliditetom trenutno koristi svoje pravo na podršku Ureda koji djeluje već pet godina u Sarajevu. Pričali smo s njima i provjerili kako to sve funkcionira.
Na Univerzitetu u Sarajevu formiran je Ured za podršku studentima (UPS!) 2017. godine, na temeljima prethodnog Ureda, s ciljem jednakopravanog pristupa i aktivnog sudjelovanja u visokom obrazovanju studenata. Djelatnost Ureda primarno je usmjerena na pružanje pomoći i podrške studentima, akademskom nastavnom i nenastavnom osoblju, te na razvijanje inkluzivne kulture, politike i prakse u prostoru visokoškolskog obrazovanja. Time doprinosi stvaranju kvalitetnog obrazovanja za sve.
U Uredu djeluju rukovoditeljica ureda, stručne saradnice i stručni tim koji svakodnevno radi na ostvarivanju vizije i misije Ureda.
Osnovne usluge koje Ured pruža odnose se na osiguranje uslova za zadovoljavanje potreba i uživanje prava, psihološku pomoć i savjetovanje, informisanje i obrazovanje studenata, poboljšanje iskustava studiranja studenata s invaliditetom, organizaciju i realizaciju obuka za nastavno i nenastavno osoblje, sudjelovanje u donošenju i izmjenama zakonskih i podzakonskih akata u oblasti visokog obrazovanja, itd.
Ured za podršku studentima raspolaže sa četiri odjela: Odjel za pravnu podršku i pomoć, Odjel za podršku studentima s invaliditetom, Odjel za psihološku podršku i pomoć i Odjel za karijerno savjetovanje.
S ciljem da javnost i na ovaj način upoznamo sa postojanjem i ulogom Ureda kao važnog resursa za podršku studentima sa invaliditetom razgovarali smo sa stručnim saradnicama Ureda Aminom Ribić i Aminom Nurak. Zanimalo nas je koliko, zapravo, studenati sa invaliditetom posjećuju Ured?
Sagovornice ističu da studenti dolaze u prostor Ureda, ali i ostvaruju komunikaciju sa Uredom i na druge načine. Studenti im se redovno obraćaju za podršku. Važno je istaći da Ured posjeduje bogat fond asistivne tehnologije. Podršku Uredu pružaju i studenti volonteri, kao i članovi mreže akademskog osoblja.
– Poznato Vam je da je u Kantonu Sarajevo povećan broj mladih sa invaliditetom koji pohađaju redovne škole; očekuje se da će ti učenici nakon završetka srednje škole, (određeni broj njih), željeti nastaviti svoje školovanja na Univerzitetu u Sarajevu. Da li smatrate da će Ured moći adekvatno odgovoriti potrebama većeg broja studenata nego što je sad?
Da, Ured ima dovoljno kapaciteta i mogućnosti da adekvatno odgovori potrebama studenata, bez obzira na povećani broj.
– Kakvo iskustvo imate u radu sa studentima sa intelektualnim teškoćama, tj. koji je najčešći vid podrške koju studenti sa intelektualnim teškoćama trebaju?
Generalno, najčešći vid podrške i pomoći koju studenti s invaliditetom trebaju je individualizacija nastavnih i ispitnih aktivnosti, pružanje psihološke podrške i pomoći, pružanje pravne pomoći i informiranje o pravima, iznajmljivanje asistivne tehnologije i laptopa zbog praćenja online nastave i drugo. Izazovi koji su prisutni u procesu podrške studenata s invaliditetom, uključujući i studente s intelektualnim teškoćama, su: stereotipi i predrasude, nedovoljno poznavanje osobenosti studenata te samim tim i neadekvatno prilagođavanje nastavnog sadržaja. S tim u vezi, nužno je provoditi kontinuiranu obuku nastavnog osoblja iz oblasti razumne prilagodbe, čime će se omogućiti aktivno učenje i učešće studenata s invaliditetom. Također, fakulteti bi trebali razvijati vršnjačku podršku koja bi potpomogla uspješnom studiranju studenata s invaliditetom, ali jednako tako i omogućila kvalitetan život svih.
Ured za podršku studentima sarađuje sa mnogobrojnim nevladinim organizacijama i vladinim sektorom sa kojima ima potpisan sporazum o saradnji, čime kreira različite inicijative i projekte koji imaju za cilj unapređenje inkluzivnog obrazovanja studenata.
Iz Ureda Sveučilišta u Mostaru razgovarali smo sa Monikom Zovko: U našem Uredu za sada je registrirano 28 studenata sa različitim vrstama i stupnjevima invaliditeta.
Ured daje podršku i savjetuje studente s invaliditetom prilikom planiranja i provedbe studija. Pored podrške studentima Ured pruža podršku i akademskom i neakademskom osoblju.
Po njenom mišljenju napravljeni su prvi koraci prema provedbi zakonske regulative i strateških dokumenata kojima se ističe obveza visokih učilišta za izjednačavanje mogućnosti studenata s invaliditetom u sustavu visokog obrazovanja.
Ističe da postojeću podršku osoblje Ureda može pružiti ukoliko im se studenti obrate za podršku. Informacije o postojanju Ureda i mogućnosti dobijanje njihove podrške, studenti mogu vidjeti na web stranici Ureda.
Kojim resursima Ured raspolaže?
Ured ima voditelja Ureda, dva suradnika i dva Ureda za podršku SSI. Ured trenutno raspolaže i sa skromnim fondom asistivne tehnologije. Također, nedovoljno je i osoblja u Uredima, potrebno ih je upotpuniti psihologom, logopedom, stručnjakom za savjetodavni rad sa studentima s invaliditetom, kako bi, shodno specifičnim potrebama studenata, mogli adekvatno reagirati i pružiti im podršku u svim segmentima.
Dosadašnje iskustvo rada Ureda otkriva postojanje različitih problema s kojima se susreću studenti s invaliditetom – prijevoz na fakultete, nepristupačnost zgrada, nepostojanje sustavno organizirane potpore pri kretanju, nepostojanje jasnih okvira i uputa za (razumnu) prilagodbu nastave i ispita, neinformiranost o pravima i mogućnostima koja mogu ostvariti u sustavu visokog obrazovanja.
Ured nema iskustvo u radu sa studentima s intelektualnim teškoćama, što ne znači da ih na našem Sveučilištu nema.
S obzirom da Ured nije u dovoljnoj mjeri kapacitiran, pored navedenog, šta bi još trebalo učiniti da bi Ured adekvatno odgovorio na potrebe studenata s invaliditetom?
Ured je donio Akcioni plan Ureda podršku SSI u razdoblju od 2022. do 2025. godine. Izdvojit ću neke važne mjere: Usvojiti novi Pravilnik o studiranju studenata s invaliditetom; Uvesti kolegij „Vršnjačka podrška studentima s invaliditetom“ kao Sveučilišni izborni kolegij; Uvesti kolegij „Volontiranje“ kao Sveučilišni izborni kolegij, tako da bi studenti koji upišu ovaj kolegij ECTS bodove ostvarili na način da budu volonteri, ali isključivo u udrugama i organizacijama s kojima je potpisan sporazum. Planirano je da trenutni „TRAIN +“ program uvrstiti modul „Inkluzija“, čiji su polaznici nastavno osoblje. Postavljanje lifta i rješavanje arhitektonskih barijera na svim ustrojbenim jedinicama, na kojima one još uvijek postoje.
Da li ste zadovoljni dosadašnjim radom Ureda?
U globalu jesmo, zadovoljni smo, no, samo postojanje tijela, kojima se studenti s invaliditetom mogu obratiti za podršku, ne znači da je podrška sustavno riješena. Koordinatori, voditelji su često prepušteni improvizaciji i naša nastojanja uvelike ovise o tome hoće li akademsko osoblje uvažiti naše prijedloge, a standardne procedure ne postoje. Nužno je stvoriti uvjete za uklanjanje poteškoća s kojima se suočavaju studenti s invaliditetom pri studiranju. Samo na krilima proaktivne politike i osiguranog osnovnog proračuna za unaprjeđenje inkluzije studenata s invaliditetom, ured za podršku SSI može ispuniti svoj cilj u potpunosti, a ne živjeti na izoliranim pozitivnim slučajevima priznavanja prava i podrške tim studentima te se boriti za pronalaženje različitih rješenja i improvizirati iz dana u dan.
Na osnovu razgovora sa predstavnicima Ureda, možemo zaključiti da je potrebno još dosta toga napraviti i da će prevladavanje opisanih barijera studenata s invaliditetom te izjednačavanje njihovih mogućnosti u sustavu visokog obrazovanja biti ključan izazov i smjer djelovanja budućeg rada oba ureda.
Intervjui su realizirani u okviru kampanje “Zajedno do diplome” koju podržava Federalno ministarstvo rada i socijalne politike.